Uke 31, 32 og 33

AKS logo

Dette er informasjon til deg/dere som har barn som skal være på Aktivitetsskolen i ukene før skolestart

Aktivitetsskolen åpner torsdag 1. august. Vi holder åpent fra 07.30- 17.00. Mange barn gleder seg til sin første dag på AKS, men for noen vil det også være litt skummelt. Å begynne på AKS kan oppleves som en stor overgang for mange. Ukene før skolestart vil 2.-4. trinn være på tur enkelte dager. Nye skolestartere får dermed tid til å bli kjent med AKS i sitt tempo.

Foresatte kan være til stede på AKS så lenge de selv ser behovet. De første dagene er det lurt å avslutte dagen tidlig, gjerne et sted mellom kl. 12.00 og kl. 13.00. Det viktigste for oss disse ukene er at barna blir kjent med hverandre og føler trygghet når de er blant voksne og andre barn.

Her er informasjon om ukene før skolestart:

UKE 31
I uke 31 er det to rolige basedager for nye skolestartere med heltidsplass. Vi setter opp tilvenningsgrupper den første dagen, dette for at barnet skal oppleve å få en rolig start. For at barna skal føle at de blir sett og ivaretatt er det de samme to voksne som vil følge gruppen gjennom dagen. Hvis tiden du har fått oppgitt ikke passer, er det viktig at du/dere gir beskjed om dette til AKS-leder på e-post. Barn med gratis deltidsplass kan ikke benytte seg av AKS denne uken.

*Foresatte er hjertelig velkommen til å være til stede i oppstarten. Det er samtidig fint at barnet får tid og mulighet til å være uten foresatte i en periode slik at vi får muligheten til å bli kjent med barnet ditt.

UKE 32
I uke 32 skal vi ha ulike inne- og uteaktiviteter (se programmet som ligger på denne siden). Vi setter opp tilvenningsgrupper den første dagen, dette for at barnet skal oppleve å få en rolig start. Målet er å bli trygg på omgivelsene og voksne som jobber på AKS. Barn med heldagsplass kan benytte seg av AKS alle dagene fra kl. 07.30-17.00. Barn med gratis deltidsplass kan kun benytte seg av AKS mandag og onsdag fra kl. 09.00-15.00 denne uken.

UKE 33
I uke 33 er det igjen rolige basedager for nye skolestartere. Vi skal for det meste være på skolens område, men kommer også til å gå på korte turer i nærområdet. AKS er stengt torsdag 15. august og fredag 16. august på grunn av planleggingsdager. Barn med heldagsplass kan benytte seg av AKS mandag-onsdag fra kl. 07.30-17.00. Barn med gratis deltidsplass kan kun benytte seg av AKS mandag og onsdag fra kl. 09.00-15.00 denne uken.

MAT
I uke 31, 32 og 33 må barnet ha med seg en matpakke og drikkeflaske. AKS serverer et mellommåltid kl. 13.30. Menyen ligger på denne siden. Det er lurt å medbringe to matpakker den første dagen i tilfelle barnet ikke liker det som blir servert. Vi spiser ca. kl. 10.30 og 13.30.

Obs! Mat som inneholder nøtter er ikke lov å ha med, grunnet barn med sterk allergi.

KLÆR/SKIFT
Vi er ute hver dag, uansett vær. Det er derfor viktig at barna har klær og skotøy som passer med vær og temperatur. Alle barna får tildelt garderobeplass i ukene før skolestart. Det er viktig at barna har ekstra skift på plassen sin. Merk klærne med navn. Det gjør det enklere for både barn og voksne i tilfelle noe skulle bli borte.

OPPMØTETIDSPUNKT I AUGUST
Det er mange barn som starter tidlig i august. For at vi skal klare å ta alle like godt imot, ønsker vi at barna skal komme til ulike tider (se liste over tilvenningsgruppene). Dersom tiden dere har fått oppgitt ikke passer, ta kontakt med aktivitetsskoleleder Marthe Haug (marthe.haug@osloskolen.no) for å avtale ny tid. Dette gjelder alle de som har oppstart i uke 31 og 32.

Oppmøtested er ved inngangen til 1. trinn (samme sted som førskoledagene). Det vil henge et skilt på døren "Velkommen til 1.trinn AKS".

Den første dagen blir dere møtt av en av våre flinke ansatte på AKS. En ansatt vil hjelpe dere å finne garderobeplassen, viser hvor og hvordan man "krysser seg inn", og viser dere litt rundt på skolen.

Utenom tilvenningsdagene har vi en felles samling for alle skolestarterne kl. 10.00. Det er derfor viktig at man ikke kommer senere enn klokken 10.00. På disse samlingene kommer vi til å ha fokus på å bli kjent med hverandre gjennom ulike leker og aktiviteter. På slutten av samlingen spiser vi matpakken vår.