Ordensregler

Elevene på skolen vår skal:

• Møte presis
  • Møte forberedt
  • Ha med nødvendig utstyr
  • Gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
  • Holde orden

Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:

• Være til stede
  • Behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
  • Bidra til et godt læringsmiljø
  • Rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
  • Følge skolens regler for melding av fravær
  • Ta godt vare på skolens eiendeler
  • Vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr

Mobiltelefon og smartklokker

• Mobiltelefonen skal være avslått så lenge man oppholder seg på skolens område. Mobiltelefonen kan brukes i skoletiden i spesielle tilfeller etter avtale med lærer.
  • Mobiltelefoner og smartklokker som brukes i skoletiden vil bli tatt vare på av lærer til skoledagen er over. Vi henstiller til foresatte om ikke å ringe eller sende melding.

Oppførsel som ikke aksepteres på skolen vår:

• Å mobbe
  • Å utøve eller true med fysisk vold
  • Å jukse eller forsøke å jukse
  • Å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
  • Bruke tobakk/snus
  • Å ha med og/eller benytte farlige gjenstander

Her kan du lese hele ordensreglementet for Haugen skole.

Les Osloskolens reglement for orden og oppførsel.

Rutiner for utlån på biblioteket ved Haugen skole
Haugen skole har eget skolebibliotek som låner ut bøker til elever og ansatte.
Alle elever og ansatte har rett til å låne bøker og annet materiale så lenge de er
knyttet til Haugen skole.

Følgende lånebetingelser gjelder for elever:
• Låneperiode for bøker er 14 dager. Det kreves ikke gebyrer for sen innlevering
• Elevene kan normalt ha inntil 2 lån samtidig.

Åpningstider: Biblioteket kan bare besøkes i undervisningstiden etter avtale med lærer eller bibliotekar.

Erstatning ved tapte bøker:
• Tapte eller ødelagte bøker erstattes ved at det leveres et nytt eksemplar.
Hvis et nytt eksemplar ikke er å få tak i må det betales et gebyr på 300 kr som skolen sender ut. Det blir gitt skriftlig informasjon til hjemmet når skolen mener at noe må erstattes.

Rutine ved innkreving av bøker:
• Det gis varsel ved for sen innlevering av bøker etter endt låneperiode. Rett
før hver juleferie og sommerferie skal alle lånte bøker leveres tilbake. Bøker som ikke leveres innen fristen vil bli krevet erstattet.